loading...
ایران فرهنگ
علیرضا نامی بازدید : 7 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (0)

 .:: احکام شرعی ویژه امدادگران و نجاتگران ::.

  مقلد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

قسمت دوم

 

 
 مساله شماره 16
 شرایط مکان نمازگزار در مکانی که امدادگر نمی داند صاحبش رضایت دارد یا نه؟ ( مثل مأموریتهای امدادرسانی در زلزله) چگونه است؟

پاسخ : در مواقع ضرورت مانعی ندارد.

 
 مساله شماره 17
بعضاً اتفاق می افتد که امدادگران به منزلی جهت مداوا و درمان مصدوم مراجعه می نمایند و صاحبخانه در قبال انجام وظیفه شرعی و داوطلبانه به قصد تشکر هدیه ای می دهد تکلیف دریافت و یا عدم دریافت با توجه به اصرار صاحبخانه چیست؟

پاسخ : در صورتی که صاحبخانه با میل و رضایت خود و به عنوان قدردانی و تشکر هدیه ای بدهد و دریافت آن مخالف مقررات جمعیت متبوعه نباشد گرفتن آن اشکالی ندارد.

 

 
 مساله شماره 18
نماز امدادگران در حوادث و سوانح که مدت اقامت معلوم نمی باشد چگونه است؟

پاسخ : قبل از گذشتن یکماه نمازشان شکسته است.

 
 مساله شماره 19
با توجه به استفاده چند نفر از یک لباس در مأموریتهای مختلف حکم طهارت لباس مذکور جهت اقامه نماز چگونه است؟

پاسخ : مادامی که یقین به نجاست آن نباشد محکوم به طهارت است.

 
 مساله شماره 20
الف: بعضاً اتفاق می افتد که مداحان در برخی مراسمات میلاد و جشنها حضار را به کف زدن و سوت زدن به صورت مهیج دعوت می نمایند نظر حضرتعالی راجع به این موضوع چیست؟

     ب: در صورت اشکال شرکت امدادگران در مراسمات فوق جهت پوشش امدادی مراسم چگونه است؟

پاسخ : با توجه به ضرورتی که در این گونه موارد احساس می شود مانعی ندارد، بعلاوه کف زدن به تنهایی اشکال ندارد ولی در مساجد و حسینه ها ترک شود.

 
 مساله شماره 21
حکم احتضار، غسل، کفن و دفن و نماز میت مسلمان در حوادث چگونه است؟ آیا امدادگر باید به مسائل فوق بپردازد یا به خدمات امدادرسانی به مصدومین؟ کدام یک برتر است؟

پاسخ : در صورتی که امر دائر شود میان نجات جان مصدومین و پرداختن به تجهیزات اموات، نجات مصدومین مقدم است و اگر بتواند در میان هر دو جمع کند باید هر دو را بجا آورد .

 
 مساله شماره 22
اگر با فردی روبرو شویم که دارد جان می دهد بعنوان یک امدادگر مسلمان شرائط بر خودمان با محتضر چگونه باید باشد؟

پاسخ :در کتاب توضیح المسائل درباره شرائط مختصر در مسئله 508 به بعد توضیح داده ایم.

 
 مساله شماره 23
اگر در مأموریتی مثل امدادرسانی در زلزله و ... وقت شرعی نماز تنگ است و لباس امدادگر نیز نجس است شرائط خواندن نماز چگونه است؟

پاسخ : به مقداری که توانایی دارد نماز را بخواند.

 
 مساله شماره 24
اگر امدادگری در حین انجام مأموریت با عضو قطع شده ای از بدن یک مصدوم یا میت برخورد نماید و عضو قطع شده را لمس نماید آیا غسل مس میت بر او واجب است یا خیر؟

پاسخ : در صورتی که عضو قطع شده دارای استخوان باشد مانند یک دست و حتی یک انگشت بوده باشد لمس آن بدون دستکش و مانند آن موجب غسل است و اگر توانایی بر غسل ندارد تیمم کند.

 
 مساله شماره 25
اگر امدادگری در طی سال چندین مرتبه جهت مأموریتهای مختلف از حد ترخص مجاز محل خویش خارج شود ولی خروج ایشان میزان مشخصی نداشته باشد مثلاً در اردیبهشت ماه 5 بار و در خرداد ماه فقط یک بار خارج شود، شرائط نماز ایشان چگونه است؟

پاسخ : این مقدار موجب کثیر السفر بودن نمی شود.

 
 مساله شماره 26
با توجه به اینکه خواندن نماز آیات در هنگام وقوع زلزله واجب است و امدادگران معمولاً بیش از یک هفته حتی یک ماه در منطقه زلزله زده به خدمت مشغولند و معمولاً تا چهل روز پس لرزه های شدید و خفیف در منطقه رخ می دهد آیا خواندن نماز آیات بطور کلی در چنین شرایطی واجب است، یا خیر؟ آیا امدادگران می بایست برای هر پس لرزه نماز آیات بخوانند و یا آن را قضا نمایند. یا تنها خواندن یا نماز آیات کفایت می کند؟

پاسخ : هر گاه اموری که نماز آیات برای آنها واجب است مکرر اتفاق بیفتد واجب است برای هر یک از آنها یک نماز آیات بخواند، مثل اینکه چند بار زلزله شود، یا گرفتن خورشید با زلزله همراه شود اما اگر در بین نماز آیات این امور واقع شود همان یک نماز آیات کافی است و اگر مزاحم انجام وظیفه آنهاست بعداً به نیت ما فی الذمه احتیاطاً انجام دهند.

 
 مساله شماره 27
بعضاً اتفاق می افتد امدادگران برای خارج کردن میت یا میت هایی از زیر آوار مجبور به دست زدن به آنها می شوند ( و معمولاً بیش از یک روز یا یک هفته جهت نجات جان مصدومین و رفع نیاز و گرفتاریهای آسیب دیدگان در منطقه حادثه مثل زلزله حضور دارند.) و هیچ گونه آب اضافی برای غسل مس میت وجود ندارد حکم نماز اینها چیست؟ آیا برای هر نماز می بایست تیمم کنند؟ و همچنین آیا برای مس هر نیت جداگانه باید تیمم کند؟

پاسخ : در صورتی که دسترسی به آب نداشته باشند باید تیمم کنند و می توانند برای هر نمازی یک بار تیمم بدل از غسل مس میت کنند وبا آن نماز بخوانند.

 
 مساله شماره 28
دست زدن به غیر مسلمان ( حتی دشمنان اسلام) جهت نجات جان او چه حکمی دارد؟

پاسخ : اشکالی ندارد ولی غسل واجب می شود.

 
 مساله شماره 29
حکم روزه امدادگرانی که در ماه رمضان در منطقه حادثه (مثل سیل و زلزله) دائماً در حال تردد هستند چیست؟

پاسخ : هر گاه مدت طولانی باشد کثیرالسفر می شوند و نمازشان تمام است و در غیر اینصورت شکسته بخوانند..

 
 مساله شماره 30
اگر به واسطه پاشیدن خون بیمار در دو جای بدن یا لباس لکّه خون هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم باشد آیا نماز خواندن اشکال دارد ؟

پاسخ : اگر مجموعاً بیش از درهم است نماز صحیح نیست .

 

منبع:http://nejatgar.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    وبلاگ بیشتر در چه زمینه هایی فعال باشد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 127
  • بازدید کلی : 1,139