loading...
ایران فرهنگ
علیرضا نامی بازدید : 9 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (0)

 

  .:: احکام شرعی ویژه امدادگران و نجاتگران ::.

 مقلد حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (حفظه الله)

قسمت اول

 
  مساله شماره 1
 بعضاً اتفاق می افتد که با مصدومی مواجه می شویم که دچار ایست تنفسی یا قلبی گردیده است و نیاز به تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی دارد، ( اگر مصدوم مرد و امدادگر زن و یا بالعکس بود) تکلیف شرعی چیست؟

 پاسخ :   در حال ضرورت و نبود ممائل اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 2
 اگر با مصدومی مواجه شدیم که از قسمتهای قفسه سینه و یا اندامی که نگاه کردن نامحرم به آن حرام می باشد دچار آسیب دیدگی شده باشد ( و امدادگر زن و مصدوم مرد و یا بالعکس بود) و چاره ای جز نگاه کردن و یالمس نمودن برای مداوا نبود تکلیف چیست؟

 پاسخ :  در حال ضرورت و نبود ممائل اشکال ندارد.

 

  مساله شماره 3
 در مواقع ضروری که جان مصدوم در خطر است و نیاز به مداوا دارد و جهت مداوا ملزم به حمل می باشد ، حمل مصدوم باید چه شرایطی داشته باشد؟

 پاسخ :  در حد امکان موازین شرعی رعایت شود.

 
  مساله شماره 4
 در برخی مواقع اتفاق می افتد که با مصدومی مواجه می گردیم که جهت مداوا نیاز به گرفتن فشار خون و نبض و ملزم به بالا زدن آستین و لمس دست وی می باشد ( اگر امدادگر مرد و مصدوم زن باشد یا بالعکس) تکلیف چیست؟

 پاسخ :   در حال ضرورت و نبود ممائل اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 5
 بعضاً اتفاق می افتد که جهت نجات خانمی که در آب غرق می شود امدادگر نجات غریق زن آشنا به فنون شنا در دسترس نیست و امدادگر مرد ملزم به نجات می گردد و ناچار به لمس بدن مصدوم و حمل ایشان به بیرون از آب می گردد شرایط نجات غریق فوق چگونه است؟

 پاسخ :  در فرض مذکور با رعایت موازین در حد امکان اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 6
 در سئوال قبلی اگر امدادگر برابر جهت نجات غریق ملزم به کمک گرفتن از امدادگر خواهر حاضر در صحنه شود و مجبور به گرفتن دست یا بدن امدادگر خواهر گردد و در غیر اینصورت نجات میسر نباشد تکلیف چیست؟

 پاسخ :   در فرض مذکور با رعایت موازین در حد امکان اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 7
 با توجه به اینکه اخیراً از سگهای تربیت شده برای تجسس مفقودین در حوادث استفاده می شود حکم شرعی نفس سگ و برخورد حیوان با نجاتگران چیست؟

 پاسخ :   نفس سگ به تنهائی نجس نیست مگر اینکه رطوبتی از آن بوجود بیاید. و تماس با آن اشکال ندارد و در صورتی که به جهت رطوبت مسریه بدن یا لباس آنان نجس شود باید برای نماز آن را تطهیر یا تعویض نمایند.

 
  مساله شماره 8
 با توجه به عدم وجود نیروی متخصص برای آموزش مباحث امدادی از قبیل چادرزنی، آتش نشانی و ... (ویژه خواهران) حضور برادران مربی چه حکمی دارد؟

 پاسخ : با حفظ موازین شرعی اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 9
 با توجه به اینکه اخیراً از سگهای تربیت شده برای تجسس مفقودین در حوادث استفاده می شود حکم شرعی نفس سگ و برخورد حیوان با نجاتگران چیست؟

 پاسخ :  نفس سگ به تنهائی نجس نیست مگر اینکه رطوبتی از آن بوجود بیاید. و تماس با آن اشکال ندارد و در صورتی که به جهت رطوبت مسریه بدن یا لباس آنان نجس شود باید برای نماز آن را تطهیر یا تعویض نمایند.

 
  مساله شماره 10
 شرکت دختران و بانوان امدادگر با مردان امدادگر در مأموریتهای ویژه و امدادرسانی بصورت مشترک و انجام امور محول که گاهاً ناچار به برخورد یا تماس با هم می باشند مشروع است یا خیر؟

 پاسخ :  در حد امکان موازین شرعی رعایت شود.

 
  مساله شماره 11
 حضور دختران و پسران امدادگر در مجلس تحقیق و آموزش امداد و کمکهای اولیه به صورت مختلط چگونه است؟

 پاسخ :با حفظ موازین شرعی اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 12
 نظر آن حضرت در مورد اجرای برنامه های مذهبی همچون توشیح و یا جمع خوانی قرآن کریم و یا اجرای سرود یا خواندن شعر به صورت گروهی و یا انفرادی ( خواهران) در مجالسی که برادران نیز حضور دارند چیست؟

 پاسخ : اگر مستلزم فساد و انحرافی نباشد با رعایت تمام موازین شرعی اشکال ندارد.

 
  مساله شماره 13
 الف:  آیا پوشیدن لباسهای یونیفرم و آرم دار در مراسمات عادی به دلیل انگشت نما بودن لباس شهرت محسوب می شود یا خیر؟

      ب:  در هر صورت پوشیدن لباسهای فرم سازمانی توسط غیر اعضاء چه حکمی دارد؟


 پاسخ :    الف: خیر

                       ب: باید براساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.

 
  مساله شماره 14
 اگر اتفاق بیفتد که امدادگر خواهر و امدادگر برادر اجباراً در مکانی خلوت مانند جنگل و یا کوه و ... به تنهایی به امر امدادرسانی بپردازند تکلیف شرعی همکاری آنها با توجه به اینکه خلوت دو نامحرم حرام است چیست؟

 پاسخ : در فرض سئوال با رعایت کلیه موازین اسلامی امدادرسانی آنان اشکال ندارد. ولی بودن دو نامحرم با هم در مکان خلوت حرام است.

 
  مساله شماره 15
 اگر لباس امدادگر در مأموریت آلوده به خون و نجس گردد و فقط همان یک دست لباس در دسترس باشد، تکلیف خواندن نماز با لباس مذکور چگونه است؟

 پاسخ : ااگر ممکن است با لباس زیر اگر طاهر باشد نماز بخوانند و اگر ممکن نشد با همان لباس به مقداری که برای پوشش لازم است نماز بجا آورند.

 

منبع:http://nejatgar.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    وبلاگ بیشتر در چه زمینه هایی فعال باشد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 132
  • بازدید کلی : 1,144