.:: احکام شرعی ویژه امدادگران و نجاتگران ::.
مقلد مقام معظم رهبري (مدظله العالی)
قسمت دوم
پاسخ : احراز رضایت مالک لازم است.
پاسخ : اگر هدیه دهنده با اصرار زیاد و با امتناع مأمور از قبول، بالاخره به نحوی آن را اهداء کند، آنهم بعد از انجام کار و بدون مزاکره و حتی توقع قبلی اشکال ندارد.
پاسخ : اگر حداقل هر ده روز یک بار برای شغلشان مسافرت نمی روند و قصد اقامت ده روز نیز نمی توانند داشته باشند، نمازشان شکسته است مگر آنکه سی روز در یک محل در حال تردید اقامت کنند که پس از آن باید نماز را تمام بخوانند.
پاسخ : اگر نجاست لباس مذکور محرز نیست محکوم به طهارت است و نماز با آن صحیح است.
ب: در صورت اشکال شرکت امدادگران در مراسمات فوق جهت پوشش امدادی مراسم چگونه است؟
پاسخ : الف و ب: کف زدن به نحو متعالف و شرکت در مجلس با فرض متعارف بودن کف زدن اشکال ندارد.انشاء الله موفق باشید.
پاسخ : در فرض سئوال باید به واجب اهم عمل نماید.
پاسخ : در فرض سئوال اگر لباس دیگری ندارد چنانچه نتواند لباس را بیرون بیاورد باید در همان لباس نماز بخواند و نمازش صحیح است و اگر بتواند بیرون بیاورد، باید نماز را به دستوری که برای برهنگان در رساله های عملیه گفته شد به جا آورد.
پاسخ : اگر عضو قطع شده از شخص زنده باشد، با لمس آن، غسل مس میت واجب نیست ولی اگر از شخص مرده باشد. چنانچه پس از سرد شدن و پیش از غسل دادن، لمس شود، غسل مس میت واجب است.
پاسخ : مجرد خروج از حد ترخص وطن یا محل اقامت ده روز تا به اندازه مسافت شرعی (22.5کیلومتر) نباشد موجب قصر نماز نمی شود، ولی اگر به اندازه مسافت شرعی باشد حکم مسافر مترتب است مگر آنکه به طور معمول در هر ده روز حداقل یکبار برای شغل سفر انجام گیرد که در اینصورت در غیر سفر اول نماز تمام است
پاسخ : به طور کلی هر زلزله ای چه شدید و چه تخفیف اگر زلزله مستقلی محسوب شود نماز آیات جداگانه دارد.
پاسخ : در فرض مذکور باید نماز با تیمم بدل از غسل بجا آورده شود و در صورتی که آب برای وضو باشد وضو نیز لازم است و در غیر این صورت تیمم دیگری هم بدل از وضو لازم است تا زمانی که عذر باقفی است اگر حدث اصغر از او سر بزند باید بنابر احتیاط واجب برای نماز تیمم بدل از غسل نموده و وضو هم بگیرد و برای مس هر میت تیمم جداگانه لازم نیست.
پاسخ : موارد مختلف است.
پاسخ : اگر فقط یک ماه تردد دارند حکم مسافر را دارند.
پاسخ : اگر مجموعاً بیش از درهم است نماز صحیح نیست .
منبع:http://nejatgar.com